ده نکته برای موفقیت به عنوان هنرمند Freelance

کار به عنوان یک فریلنس freelance (آزادکار) می‌تواند بسیار خوب باشد زیرا شانس این را خواهید داشت که رئیس خودتان باشید. اما این بحث که چند سالی‌ست وارد ایران شده، مثل آپارتمان نشینی فرهنگی معیوب و کج‌و‌کوله باقی مانده است. شخصا تجربه‌ی کار فریلنس داشتم که جز یک مورد، بقیه دچار فرازونشیب‌های غریب! و عجیب شده که در نتیجه کیفیت کاری که قرار بود انجام بشود، شدیدا دستخوش تغییر شد که خود نمونه‌ی بارز عدم جاسازی صحیح واژه‌ی فریلنس در میان جوانان پرشور در زمینه‌ی انیمیشن، وب، گرافیک دیزاین و غیره است.

راه‌کارهای زیر توسط هنرمندان مطرح و باتجربه‌ی صنعت انیمیشن و بازی‌سازی در سایت آرت‌استیشن توصیه شده است که می‌تواند نجات دهنده باشد. آنها در این نوشته، همه چیز را مد نظر داشته‌اند.

۱- ابتدا برای یک شرکت کار کنید
اولین توصیه‌ی من برای هر کسی که مایل است به صورت کارنسپت‌آرتیست فریلنس کار کند: برای یک شرکت کار کنید. خیلی از افراد بدون داشتن تجربه‌ی کافی در یک شرکت، مستقیما سراغ فریلنس شدن می‌روند.
ابتدا باید بدانید که سرعتِ کاری شما چقدر است؟ اصطلاحا چقدر دستتان تند است؟ به عنوان یک هنرمند فریلنس، باید به مشتری‌یان خود مدت زمان تخمینی برای اتمام کار ارائه کنید.
دوم، باید ارزش خودتان را نیز بدانید. ایجاد ارتباط با دیگر هنرمندان { در استودیو} باعث می‌شود تا بدانید سطح مهارت شما چقدر است.

Jerad Marantz, freelance concept artist

۲- در خصوص معرفی خودتان به دیگران خجالت نکشید
ما همه در دنیایی سرسخت زندگی می‌کنیم که هر شغل یک رقابت به حساب می‌آید. اکنون، اینترنت قدرتمندترین سلاح در جهت معرفی خودتان به شمار می‌رود. با توجه به محدودیت‌هایش از آن استفاده کنید.
خودتان را در تالارهای گفتمان معرفی کنید. نمونه‌کارهای خود را در وب‌سایت‌های مربوطه بگذارید. کارهای دیگران را به اشتراک بگذارید و در نتیجه اجتماعی باشید!. خلاصه‌ی کلام: همه جا حضور داشته باشید. بالاخره روزی یکی متوجه شما خواهد شد.
اما یادتان باشد: خجالتی نبودن به این معنا نیست که بی‌ادب یا مغرور باشید. به دیگران کمک کنید و اطلاعات خودتان را منتشر کنید تا دیگران به شما نزدیکتر شوند تا احتمال یافتن مشتریان بالقوه شود.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe


۳- از جوامع مجازی استفاده کنید (از هر طریقی با هر محدودیت!)
فرستادن کارهایتان به سایت‌های معروفی چون: (DeviantArt, Conceptart.org) و وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین (Behance, freelance.com) راه‌کارهای خوبی در جهت درآمدزایی اولیه به شمار می‌آیند.
کمپانی‌ها معمولا به ندرت تمام اطلاعات یک هنرمند را در جهت استخدام مطالعه می‌کنند، پس نوشته‌های کهنه‌تر از کمپانی مذکور را دنبال کنید. اگر نیاز آنها با مهارت‌های شما مطابقت داشت، برای آنها ایمیلی با تمامی اطلاعات مورد نیاز را بفرستید تا نشان دهنده‌ی علاقه‌ی شما در حضور در پروژه باشد. این خود نیازمند چند چیز است: حضور فعال در جوامع مجازی و آپدیت نگه داشتن پروفایل تخصصی شما با بهترین کارهایتان است.
اگر می‌خواهید هنرمندی را استخدام کنید، نوشته‌ها و کارهای آنها را دنبال کنید تا بدانید کدام‌یک بهتر کار می‌کنند. خودتان را در جلد یک رئیس جا بزنید: آیا مایل بودید تا آن شخص را استخدام کنید؟

Randy Vargas, illustrator and comics artist


۴- در ملاقات‌های حضوری ضایع‌بازی در نیاورید!
یادتان باشد اعمال شما اثر موج‌دار در حرفه‌تان دارد. بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای را دیده‌ام در کاری هستند که با توجه به توانایی خود، از آن رنج می‌برند. فقدان اطلاعات تماس و محیط محدود آنها را در این موقعیت خشن قرار داده است.
وقتی به صورت حضوری شبکه‌ای از آدم‌ها را ایجاد می‌کنید، کارها و رفتارتان را با حساسیت کنترل کنید. بارها در همایش‌ها یا رویدادها چیزی مخرب بیان شده که در نتیجه خصومت‌ها شکل گرفته است که در نهایت منجر به از بین بردن شهرت شخص شده است، شهرتی که سال‌ها برای ایجاد آن زحمت کشیده شده بود.

Brett Briley, freelance character artist


۵- به مشتریان خود احترام بگذارید
بعضی از حرفه‌ای‌ها حتما به شما گفته‌اند که صرفا متمرکز روی کارشان هستند و نگران ارتباط خود با مشتریان‌شان نیستند. این خوب است، اما هیچ مشکلی نیست که یک ارتباط دوستانه هم در این میان شکل بگیرد. اگر آنها به شما اعتماد دارند، پس بیشتر و بیشتر مایل خواهند بود تا با شما کار کنند.
به صورت منظم باهم در تماس باشید. وظایف را بوسیله‌ی تلفن یا اسکایپ منظم چک کنید اما مراقب “مهلت”‌های تعیین شده نیز باشید. گاهی پیش می‌آید که نیازمند زمان بیشتری باشید، مراقب باشید اغراق نکنید.
و همچنین مطمئن باشید که بهترین کیفیت کار را ارائه می‌کنید. در این نقطه، بدتر از این وجود ندارد که کسی را با ارائه‌ی کاری با کیفیت پایین‌تر از نمونه‌کارهای مشاهده شده در پورتفولیو‌ی کاریتان ناامید کنید.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe


۶- مرتب باشید
ایجاد سیستم سازمانی که در راه کار به صورت فریلنس به شما کمک کند، کلید موفقیت شماست. وقتی شخصی نیست که مستقیما به شما بگوید چه کاری باید انجام شود، پس باید ابتکار عمل داشته باشید.
اگر می‌توانید، روزتان را برنامه‌ریزی کنید. همچنین هفته و ماه را. سپس ریمایندرهایی تنظیم کنید. من شخصا سعی می‌کنم با “اهداف کوچولو” روتین‌های روزانه برای خودم داشته باشم. اهداف کوچولو راه‌هایی هستند تا زیاده‌کاری نکنید یا به صورت جسمانی داغان نشوید.

James Paick, concept artist and creative director, Scribble Pad Studios


۷- هرچه زودتر وارد روتین‌ها شوید
پیدا کردنِ یک ریتم خوب فوق‌العاده مهم است. کار، نیازمند تبدیل شدن به یک عادت است و در این راه، کمی زمان می‌طلبد تا جا بیفتد. از قطعات بزرگِ روزانه شروع کنید – صبحانه، دوش گرفتن، نهار، خرید و شام آماده کردن – سپس زمان کار را میان اینها جا دهید.
طرح‌هایی برای گرم کردن بزنید، یادتان باشد که تنفس هم داشته باشید. بیش‌ازحد به خودتان فشار وارد نکنید: در کار فریلنس استرس داشتن خیلی راحت است…!

Titus Lunter, freelance concept artist
۸- رفتارتان با کار فریلنس مثل کار روتینِ ۹صبح تا ۵ عصر باشد
روش زندگی یک فریلنسر مثل کار یک کارمند روزانه است. بسیار ساده است تا کار را درست آن‌تام درست اول صبح شروع نکنید، چون کسی شما را تحت فشار نمی‌گذارد کار را تا پاسی از شب حتما به پایان برسانید.
به معنای واقعی کلمه مجبور نیستید از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار کنید و بعد یک زمان طولانی را سر نهار خوردن استراحت کنید. البته می‌دانم افرادی هم هستند که کار در شب را ترجیح می‌دهند. اما باید متعهد بر یک روتین باشید. پیدا کردن یک استودیو یا فضایی مشترک می‌تواند کمک کننده باشد: اگر روی رفتن به “محل کار” فکوس باشید، اغلب حس کار کردن تنها در این صورت به سراغ شما خواهد آمد که در آن محل باشید.

Jim Thacker, editor, ArtStation Magazine


Art by: Jakub Rozalski

۹- یک سیستم الهام‌بخش ایجاد کنید
فایل‌های خود را به صورت خلاقانه مرتب کنید. در این نقطه باید مطمئن باشید که تعادلی میانِ پیدا کردنِ تصاویر الهام بخش از آرشیو و ساعت‌ها گشت‌وگذار بین تصاویر سرگردان ایجاد کرده‌اید.
من معمولا دو دسته‌ی متمایز دارم: ۱- رفرنس متریال‌ها (مواد و متریال‌هایی برای شناختِ سطوح، زیبایی شناسی، طراحی، طبیعت و

ده نکته برای موفقیت به عنوان هنرمند فریلنسFreelance

کار به عنوان یک فریلنس freelance (آزادکار) می‌تواند بسیار خوب باشد زیرا شانس این را خواهید داشت که رئیس خودتان باشید. اما این بحث که چند سالی‌ست وارد ایران شده، مثل آپارتمان نشینی فرهنگی معیوب و کج‌و‌کوله باقی مانده است. شخصا تجربه‌ی کار فریلنس داشتم که جز یک مورد، بقیه دچار فرازونشیب‌های غریب! و عجیب شده که در نتیجه کیفیت کاری که قرار بود انجام بشود، شدیدا دستخوش تغییر شد که خود نمونه‌ی بارز عدم جاسازی صحیح واژه‌ی فریلنس در میان جوانان پرشور در زمینه‌ی انیمیشن، وب، گرافیک دیزاین و غیره است.

راه‌کارهای زیر توسط هنرمندان مطرح و باتجربه‌ی صنعت انیمیشن و بازی‌سازی در سایت آرت‌استیشن توصیه شده است که می‌تواند نجات دهنده باشد. آنها در این نوشته، همه چیز را مد نظر داشته‌اند.

۱- ابتدا برای یک شرکت کار کنید
اولین توصیه‌ی من برای هر کسی که مایل است به صورت کارنسپت‌آرتیست فریلنس کار کند: برای یک شرکت کار کنید. خیلی از افراد بدون داشتن تجربه‌ی کافی در یک شرکت، مستقیما سراغ فریلنس شدن می‌روند.
ابتدا باید بدانید که سرعتِ کاری شما چقدر است؟ اصطلاحا چقدر دستتان تند است؟ به عنوان یک هنرمند فریلنس، باید به مشتری‌یان خود مدت زمان تخمینی برای اتمام کار ارائه کنید.
دوم، باید ارزش خودتان را نیز بدانید. ایجاد ارتباط با دیگر هنرمندان { در استودیو} باعث می‌شود تا بدانید سطح مهارت شما چقدر است.

Jerad Marantz, freelance concept artist

۲- در خصوص معرفی خودتان به دیگران خجالت نکشید
ما همه در دنیایی سرسخت زندگی می‌کنیم که هر شغل یک رقابت به حساب می‌آید. اکنون، اینترنت قدرتمندترین سلاح در جهت معرفی خودتان به شمار می‌رود. با توجه به محدودیت‌هایش از آن استفاده کنید.
خودتان را در تالارهای گفتمان معرفی کنید. نمونه‌کارهای خود را در وب‌سایت‌های مربوطه بگذارید. کارهای دیگران را به اشتراک بگذارید و در نتیجه اجتماعی باشید!. خلاصه‌ی کلام: همه جا حضور داشته باشید. بالاخره روزی یکی متوجه شما خواهد شد.
اما یادتان باشد: خجالتی نبودن به این معنا نیست که بی‌ادب یا مغرور باشید. به دیگران کمک کنید و اطلاعات خودتان را منتشر کنید تا دیگران به شما نزدیکتر شوند تا احتمال یافتن مشتریان بالقوه شود.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe


۳- از جوامع مجازی استفاده کنید (از هر طریقی با هر محدودیت!)
فرستادن کارهایتان به سایت‌های معروفی چون: (DeviantArt, Conceptart.org) و وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین (Behance, freelance.com) راه‌کارهای خوبی در جهت درآمدزایی اولیه به شمار می‌آیند.
کمپانی‌ها معمولا به ندرت تمام اطلاعات یک هنرمند را در جهت استخدام مطالعه می‌کنند، پس نوشته‌های کهنه‌تر از کمپانی مذکور را دنبال کنید. اگر نیاز آنها با مهارت‌های شما مطابقت داشت، برای آنها ایمیلی با تمامی اطلاعات مورد نیاز را بفرستید تا نشان دهنده‌ی علاقه‌ی شما در حضور در پروژه باشد. این خود نیازمند چند چیز است: حضور فعال در جوامع مجازی و آپدیت نگه داشتن پروفایل تخصصی شما با بهترین کارهایتان است.
اگر می‌خواهید هنرمندی را استخدام کنید، نوشته‌ها و کارهای آنها را دنبال کنید تا بدانید کدام‌یک بهتر کار می‌کنند. خودتان را در جلد یک رئیس جا بزنید: آیا مایل بودید تا آن شخص را استخدام کنید؟

Randy Vargas, illustrator and comics artist

۴- در ملاقات‌های حضوری ضایع‌بازی در نیاورید!
یادتان باشد اعمال شما اثر موج‌دار در حرفه‌تان دارد. بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای را دیده‌ام در کاری هستند که با توجه به توانایی خود، از آن رنج می‌برند. فقدان اطلاعات تماس و محیط محدود آنها را در این موقعیت خشن قرار داده است.
وقتی به صورت حضوری شبکه‌ای از آدم‌ها را ایجاد می‌کنید، کارها و رفتارتان را با حساسیت کنترل کنید. بارها در همایش‌ها یا رویدادها چیزی مخرب بیان شده که در نتیجه خصومت‌ها شکل گرفته است که در نهایت منجر به از بین بردن شهرت شخص شده است، شهرتی که سال‌ها برای ایجاد آن زحمت کشیده شده بود.

Brett Briley, freelance character artist
۵- به مشتریان خود احترام بگذارید
بعضی از حرفه‌ای‌ها حتما به شما گفته‌اند که صرفا متمرکز روی کارشان هستند و نگران ارتباط خود با مشتریان‌شان نیستند. این خوب است، اما هیچ مشکلی نیست که یک ارتباط دوستانه هم در این میان شکل بگیرد. اگر آنها به شما اعتماد دارند، پس بیشتر و بیشتر مایل خواهند بود تا با شما کار کنند.
به صورت منظم باهم در تماس باشید. وظایف را بوسیله‌ی تلفن یا اسکایپ منظم چک کنید اما مراقب “مهلت”‌های تعیین شده نیز باشید. گاهی پیش می‌آید که نیازمند زمان بیشتری باشید، مراقب باشید اغراق نکنید.
و همچنین مطمئن باشید که بهترین کیفیت کار را ارائه می‌کنید. در این نقطه، بدتر از این وجود ندارد که کسی را با ارائه‌ی کاری با کیفیت پایین‌تر از نمونه‌کارهای مشاهده شده در پورتفولیو‌ی کاریتان ناامید کنید.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe
۶- مرتب باشید
ایجاد سیستم سازمانی که در راه کار به صورت فریلنس به شما کمک کند، کلید موفقیت شماست. وقتی شخصی نیست که مستقیما به شما بگوید چه کاری باید انجام شود، پس باید ابتکار عمل داشته باشید.
اگر می‌توانید، روزتان را برنامه‌ریزی کنید. همچنین هفته و ماه را. سپس ریمایندرهایی تنظیم کنید. من شخصا سعی می‌کنم با “اهداف کوچولو” روتین‌های روزانه برای خودم داشته باشم. اهداف کوچولو راه‌هایی هستند تا زیاده‌کاری نکنید یا به صورت جسمانی داغان نشوید.

James Paick, concept artist and creative director, Scribble Pad Studios
۷- هرچه زودتر وارد روتین‌ها شوید
پیدا کردنِ یک ریتم خوب فوق‌العاده مهم است. کار، نیازمند تبدیل شدن به یک عادت است و در این راه، کمی زمان می‌طلبد تا جا بیفتد. از قطعات بزرگِ روزانه شروع کنید – صبحانه، دوش گرفتن، نهار، خرید و شام آماده کردن – سپس زمان کار را میان اینها جا دهید.
طرح‌هایی برای گرم کردن بزنید، یادتان باشد که تنفس هم داشته باشید. بیش‌ازحد به خودتان فشار وارد نکنید: در کار فریلنس استرس داشتن خیلی راحت است…!

Titus Lunter, freelance concept artist
۸- رفتارتان با کار فریلنس مثل کار روتینِ ۹صبح تا ۵ عصر باشد
روش زندگی یک فریلنسر مثل کار یک کارمند روزانه است. بسیار ساده است تا کار را درست آن‌تام درست اول صبح شروع نکنید، چون کسی شما را تحت فشار نمی‌گذارد کار را تا پاسی از شب حتما به پایان برسانید.
به معنای واقعی کلمه مجبور نیستید از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار کنید و بعد یک زمان طولانی را سر نهار خوردن استراحت کنید. البته می‌دانم افرادی هم هستند که کار در شب را ترجیح می‌دهند. اما باید متعهد بر یک روتین باشید. پیدا کردن یک استودیو یا فضایی مشترک می‌تواند کمک کننده باشد: اگر روی رفتن به “محل کار” فکوس باشید، اغلب حس کار کردن تنها در این صورت به سراغ شما خواهد آمد که در آن محل باشید.

Jim Thacker, editor, ArtStation Magazine


Art by: Jakub Rozalski

۹- یک سیستم الهام‌بخش ایجاد کنید
فایل‌های خود را به صورت خلاقانه مرتب کنید. در این نقطه باید مطمئن باشید که تعادلی میانِ پیدا کردنِ تصاویر الهام بخش از آرشیو و ساعت‌ها گشت‌وگذار بین تصاویر سرگردان ایجاد کرده‌اید.
من معمولا دو دسته‌ی متمایز دارم: ۱- رفرنس متریال‌ها (مواد و متریال‌هایی برای شناختِ سطوح، زیبایی شناسی، طراحی، طبیعت و … ) ۲- متریال‌های الهام‌بخش (کارهای دیگران، تصاویری از فیلم‌ها، منابع رنگ و…) در قلب این دو شاخه‌ی اصلی، فولدرهای دیگری از قبیل: کارهای هنرمندان، رفرنس‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و… را نیز ایجاد می‌کنم.

James Paick, concept artist and creative director, Scribble Pad Studios

۱۰- به خودتان ارزش دهید
Syd Mead تصویرساز افسانه‌ای می‌گوید: “اگر در قبال چیزی پولی دریافت نمی‌کنید، پس آن یک سرگرمی است.” اگر کارتان را به عنوان یک فریلنسر آغاز کرده‌اید، به خودتان ارزش دهید: به صورت مجانی کار نکنید.
متاسفانه، مشتریانی به سادگی هنرمندان تازه‌کاری پیدا می‌کنند و طوری رفتار می‌کنند تا در نتیجه مجانی کار کند یا نزدیک به آن!، کسانی که ارزش‌ها را پایین می‌آورند و با نقاشی‌های کم‌مایه تصاویر بدی از ما حرفه‌ای‌ها را به نمایش می‌گذارند.
اگر نمی‌دانید که چقدر باید در قبال کارتان دریافت کنید، مقالات و منابعی در اینترنت هستند که مبالغی تخمینی به شما می‌دهند. ارقام بسیار شخصی هستند. کسانی هستند که روزی ۱۰۰ دلار می‌گیرند، کسانی هم ۱۰۰۰ دلار. در مورد ارقام بالاتر مردد نباشید. اگر مشتری شما را واقعا بخواهد، آن را پرداخت می‌کند و یا حداقل وارد مذاکره می‌شود.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe

… ) ۲- متریال‌های الهام‌بخش (کارهای دیگران، تصاویری از فیلم‌ها، منابع رنگ و…) در قلب این دو شاخه‌ی اصلی، فولدرهای دیگری از قبیل: کارهای هنرمندان، رفرنس‌ها، عکس‌ها، ویدئوها و… را نیز ایجاد می‌کنم.
James Paick, concept artist and creative director, Scribble Pad Studios

۱۰- به خودتان ارزش دهید
Syd Mead تصویرساز افسانه‌ای می‌گوید: “اگر در قبال چیزی پولی دریافت نمی‌کنید، پس آن یک سرگرمی است.” اگر کارتان را به عنوان یک فریلنسر آغاز کرده‌اید، به خودتان ارزش دهید: به صورت مجانی کار نکنید.
متاسفانه، مشتریانی به سادگی هنرمندان تازه‌کاری پیدا می‌کنند و طوری رفتار می‌کنند تا در نتیجه مجانی کار کند یا نزدیک به آن!، کسانی که ارزش‌ها را پایین می‌آورند و با نقاشی‌های کم‌مایه تصاویر بدی از ما حرفه‌ای‌ها را به نمایش می‌گذارند.
اگر نمی‌دانید که چقدر باید در قبال کارتان دریافت کنید، مقالات و منابعی در اینترنت هستند که مبالغی تخمینی به شما می‌دهند. ارقام بسیار شخصی هستند. کسانی هستند که روزی ۱۰۰ دلار می‌گیرند، کسانی هم ۱۰۰۰ دلار. در مورد ارقام بالاتر مردد نباشید. اگر مشتری شما را واقعا بخواهد، آن را پرداخت می‌کند و یا حداقل وارد مذاکره می‌شود.

Darek Zabrocki, concept artist, Sony Computer Entertainment Europe


منبع:http://puyanama.com