سلا دوستان.

یک تذکر درباره برنامه های متن باز.

اوپن جی ال چیست؟

به طور خلاصه کتابخانه گرافیکی متن بازی هست که با APIآماده خود باعث میشه که برنامه ها و بازی های رایانه ای خیلی بهتر بتونن از قابلیت های کارت گرافیک استفاده کنند.این کتابخانه دارای الگوریتم های پیشرفته تری برای محاسبات شبیهساز فیزیک و ... هست. در حقییقت معادل دایرکت ایکس ماکروسافت هست.و روی تمام پلت فرم ها اجرا میشه(ویندوز-لینوکس-مک-موبایل - ....)

کدام کارت های گرافیک از اوپن جی ال همایت میکنند؟

با نصب برنامه اوپن جی ال چهار و چک کردن گرافیک خود ،متوجه خواهید شد که گرافیک شما  از چه نسخه های از این کتاب خانه حمایت میکنه. البته توی سلیت مرجع اوپن جی ال هم فهرست کارت های گرافیک  تحت حمات اوپن جی ال موجود هست که توی این لینک میتونید مشاهده شان بفرمایید.

گیمپ

بدون وجود هم کر میکنه به راحتی.سی پی یو رو به راحتی شناسای میکنه و به کار میگیره.

        نصب:برا دریافت فایل نصب ویندوز  از این صفحه کمک بگیرید.برای لینوکس هم میتونید از مراکز نرم افزاری سیستم عامل لینوکسی خود کمک بگیرید

کریتا

به گفته سایت سازنده:برا این برنامه باید گرافیک شما حداقل از اوپن جی ال 3.2حمایت کنه.با همه کارت ها هم کار میکنه مثل انویدیا-اینتل و AMD/ATI

        نصب:توی صفخه دانلود فایل ویندوز و مک رو دانلود کنید.ولی اگر برای لینوکس میخواهید باید یا از مرکز نزم‌افزاری استفاده کنید یا از خط فرمان استفاده کنید.

بلندر

برا این برنامه بهتره کارت گرافیکی باشه که حداقل از ورژن 3.2 به بعد رو حمایت کنه.البته این برنامه هم به راحتی با سی پی یو کر میکنه.برا گرافیک انویدیا بهتره این فهرست رو چک کنید،کارت شما باید از فناوری کودا حمایت کنه البته دو گیگ به بالا هم باید باشه

در نسخه های جدیدتر از openclساپورت میکنه یعنی دیگه محدود انویدیا نیستید.ولی هنوز انویدیای پایین رو ساپورت نمیکنه.

        نصب:فیل نصب این برنامه برا همه سیسم عامل ها آماده هست(سایت مرجع).

              حتی برای آندروید هم میتونید فایل نصب اون رو پیدا کنید.

اینک اسکپ

نیازمندی خاصی نداره.با سی پی یو کار میکنه.

میک هیومن

این برنامه برای طراحی سه بعدی کاراکتر ساخته شده و در حال توصعه هست.این برنامه هم به اوپن جی ال ورژن 1.2 به بالا نیاز داره.

       نصب:نسخه پایدار برای سیستم عانل های ویندوز - دبیان - اوپن سوزه و مک قابل دریافته.نسخه  ناپایدار هم برای ویندوز - دبیان و مک ماده دریافت هست.

ناترون

و اما ناترون:گرچه با ورژن های 2 به بالا کار میکنه.ولی بهتره بالاترین ورژن رو براش در نظر بگیرید.رو سیستم من جواب نداد و بعد از نصب اخطار اوچن جی ال داد.

       نصب:فیل های نصب برای ویندوز- لینوکس- مک از این صفخه قابل دریافته